Online koopgedrag anno vandaag

Online winkelen mag dan in de lift zitten, maar hoe zit het concreet? Aan welke frequentie (web)shoppen we erop los? En in welke sectoren heerst de trend het hardst?

2015: een gouden jaar

Wist je dat, volgens Surfplaza, de Belgische e-commerce op wereldwijd niveau de sterkste groei kent in 2015? Naar verluidt shopt 3 op 5 Belgen online. Een enorme evolutie, zeker als je deze resultaten naast de cijfers van voorgaande jaren legt. Er wordt verwacht dat deze groei zelfs tot 2020 zou aanhouden. 

Deze artikelen worden het vaakst in het online winkelmandje geplaatst

Mode en accessoires doen het goed in ons land. Van lederen vesten tot Birkenstock sandalen! Toch hoeven ook multimedia en elektronica niet onder te doen. Ze winnen steeds meer aan populariteit. En dan hebben we het nog niet eens gehad over digitale muziek, films, series en voeding. Wat? Voeding? En de supermarkt dan? Wel, tegenwoordig bestellen we onze voedingswaren inderdaad al online, en halen we die af in een afhaalpunt in de buurt. Merkwaardig: de hoogste bedragen gaan massaal naar hotels, concerttickets, mode en vervoerbewijzen.

Mobiel aankoopgedrag

Praten we over online winkelen, denken we meteen aan een jongeman die aan zijn laptop of desktop bestellingen plaatst. Als het van de cijfers afhangt, zijn dergelijke scenario’s voorbijgestreefd. Mobiel aankoopgedrag vervangt neemt zijn eigen plaats in. Voor sommige verkopers en bedrijven is het koffiedik kijken of ze kunnen overleven zonder aangepaste voorzieningen. Want aangezien consumenten mee evolueren met de laatste technologieën, moeten ook verdelers, bedrijven en dienstverleners aan boord springen. Een responsieve website is cruciaal, ook voor e-commerce handelaars.

Onze pagina's