Zelf je eigen webshop beginnen?

Denk je af en toe na over het starten van een eigen webshop? Groot gelijk! Alle begin is moeilijk en een goede voorbereiding is cruciaal. Daarom leggen we uit hoe je vlekkeloos van start gaat.

Bestudeer de markt

Vooraleer je enthousiast je producten te koop zet, is een grondig marktonderzoek vereist. Als niemand echt interesse toont in je aanbod, heeft het weinig zin om een online winkel te beginnen. Leg alle aspecten van je online business vast in een ondernemingsplan, en detecteer kansen, zwaktes, opportuniteiten en bedreigingen. Is de uitkomst positief? Dan kun je pas écht beginnen.

webshop beginnenDenk aan de uitstraling van je digitale shop

Je webshop is veel meer dan gewoon het aanbod van je product of dienst. Het uiterlijk is ook belangrijk. Je denkt misschien meteen aan een aantrekkelijke naam en een logo. Die aspecten mag je inderdaad niet vergeten, al komt er wel meer bij kijken. Is er bijvoorbeeld geen structuur, verlaat een potentiële koper al snel je website. Een vuistregel: je klanten moeten in amper 2 klikken je product kunnen vinden.

Daarnaast is het gebruik van afbeeldingen een essentiële pijler van een succesvolle webwinkel. Liefst voldoende groot en duidelijk genoeg. Je weet toch dat een afbeelding meer zegt dan duizend woorden? In tegenstelling tot bij een fysieke zaak, kunnen je klanten je product of dienst niet vastnemen. Houd daar dan ook rekening mee. Voorzie zeker productomschrijvingen, zodat je kopers een volledig beeld krijgen. Vermeld bijvoorbeeld afmetingen en geef tips over het gebruik. Een mooi voorbeeld kan je vinden op PastaWereld, een website die uitblinkt in duidelijke info over producten én goede foto’s van alle artikelen.

Zorg dat je webshop wordt gevonden

Je online winkel mag misschien op punt staan, maar hij moet wel nog vindbaar zijn. Het technische luik is zo complex dat je beter externe partijen betrekt. Ja, dat vraagt een investering. Maar wel een die je op termijn terugverdient. Dergelijke dienstverleners helpen je ook met de domeinnaam, de hosting, … En jij kunt je focussen op datgene wat echt telt: je business. 

Laat je omringen door de juiste partners

Je producten geraken niet vanzelf bij je klant. Zit het logistieke gedeelte van je webshop niet goed, mag je het al vergeten. Dus: zoek betrouwbare leveranciers, contacteer koerierdiensten zoals bpost en zorg dat alles in kannen en kruiken is.

Kies de betalingsmogelijkheden

Hoe kunnen klanten je betalen? De waaier aan mogelijkheden (Visa, Bancontact, Mastercard, Paypal, …) maakt het geen makkelijke keuze. Als starter hoef je trouwens niet alles aan te bieden. Je kunt starten met Paypal en overschrijvingen en uitbreiden naarmate de verkoop op gang komt.

Onze pagina's